Tevékenységmodulok
>
A Moodle számos tevékenységmodult tartalmaz, melyek alapján tetszőleges
típusú kurzus hozható létre.
Adatbázis-tevékenység
Az adatbázismodullal a tanár és/vagy a tanulók bármely elképzelhető témában kialakíthatnak, megjeleníthetnek és
keresésre használhatnak fogalomtárakat. A fogalmak formája és felépítése szinte korlátlan,
lehetnek bennük például képek, állományok, URL-ek, számot és szöveget tartalmazó adatok.
Ismerős lehet a technológia azok számára, akik létrehoztak már Microsoft Access vagy Filemaker típusú adatbázisokat.
Választási lehetőségek
A választási lehetőségekhez kötődő tevékenység felettébb egyszerű -
a tanár feltesz egy kérdést és meghatározza a reá adható különféle válaszokat.
Az eszköz hasznos lehet egy-egy téma átgondolásának a kezdeményezéséhez; az osztály
adott kurzussal kapcsolatos irányultságának az eldöntéséhez; illetve a téma
feltárását szolgáló egyetértés kialakításához.
Címkék
Ez nem igazából tevékenység - inkább afféle "tartalék" tevékenység, amely
lehetővé teszi szöveg vagy grafika beszúrását a kurzusoldalon lévő egyéb
tevékenységek közé.
Feladatok
A feladatokkal a tanár a tanulót (tetszőleges formájú) digitális tartalom
elkészítésére és leadására kérheti, melyet a szerveren keresztül
tölthet föl a rendszerbe. Jellegzetes feladatként megemlíthető az esszé, a projekt, a jelentés stb.
Ez a modul magában foglalja a pontozási eszközöket is.
Felmérések
A felmérő modul egy sor olyan, felmérésre használt eszközt tartalmaz, amely hasznosnak bizonyul az
értékelések elvégzése és online környezetben a tanulás ösztönzése
terén. A tanár ezeket felhasználhatja arra, hogy adatokat gyűjtsön a tanulóktól, melyek
segítségével tájékozódhat az osztályáról és visszajelzést kaphat
saját tanítási folyamatára vonatkozóan.
Fogalomtár
Ez a tevékenység meghatározások szótárszerű létrehozását és
karbantartását teszi lehetővé a résztvevők számára.
A fogalmak különféle formában kereshetők és böngészhetők.
A fogalomtárban lévő fogalmakat a tanár ugyanazon kurzuson belül átviheti egy másik fogalomtárba
(a fő fogalomtárba).
Lehetőség van arra is, hogy a fogalmakra mutató hivatkozások automatikusan jöjjenek létre a kurzusban
az adott fogalom összes előfordulásához.
Fórum
A tevékenység lehet akár a legfontosabb is - ez az a hely, ahol a megbeszélés túlnyomó
része zajlik. A fórum különféle módokon strukturálható, emellett szerepelhet benne az egyes
üzenetek csoporttársi értékelése is. Az üzenetek számos változatban
megjeleníthetők és tartalmazhatnak csatolt állományt is. A fórumra való feliratkozással a
részvevők minden egyes üzenetből kapnak egy-egy példányt a levelesládájukba. A tanár adott
esetben mindenki számára előírhatja a feliratkozást.
Lecke
A lecke tartalmak érdekes és rugalmas módon való közvetítésére használható. Több oldalból tevődik össze. Minden oldal általában egy kérdéssel és hozzá egy sor lehetséges válasszal zárul. A tanuló a válaszadási lehetőségektől függően vagy továbblép a következő oldalra, vagy visszajut az előzőre. A leckén való végighaladás a közreadandó anyag struktúrájától függően lehet egyszerű és bonyolult.
SCORM-csomagok
A SCORM-csomag olyan internetes tartalmak összerendezett együttese, amely a SCORM-szabvány
tanulási objektumai szerint van összeállítva. Ezek a csomagok tartalmazhatnak
internetes oldalakat, grafikát, Javascript programot, Flash bemutatót és minden egyebet,
ami egy internetes böngészőben megjeleníthető. A SCORM-modullal bármilyen
szabványos SCORM-csomagot könnyedén feltölthet és a kurzus részévé
tehet.
Források
A források tartalmat jelölnek: olyan információt, amelyet a tanár a kurzusban kíván
felhasználni. Ezek lehetnek a kurzusszerverre feltöltött állományok, a Moodle-ban szerkesztett oldalak,
illetve olyan külső internetes oldalak, amelyeket az adott kurzus részeiként határoz meg.
Tesztek
Ezzel a modullal a tanár teszteket tervezhet és adhat ki, melyek lehetnek feleletválasztós, igaz-hamis, valamint kiegészítő kérdések. Ezek a kérdések egy kategorizált adatbázisban kapnak helyet, és lehetőség van kurzuson belüli újbóli felhasználásukra, vagy akár kurzusok közötti kiaknázásukra. A tesztek lehetővé tehetik a többszöri próbálkozást. Minden egyes próbálkozás automatikusan pontozódik, a tanár pedig eldönti, hogy kíván-e visszajelzést adni vagy inkább a helyes válaszok megjelenítése mellett dönt. A modulnak részét képezik a pontozási eszközök.
Válaszlehetőségek
A válaszlehetőségek igen egyszerű tevékenység végrehajtására adnak lehetőséget: a tanár feltesz egy kérdést és hozzá megad több válaszlehetőséget. Hasznos lehet egy témában gyors véleménykutatásra, csoportos döntés előkészítésére stb.
Wikik
A wiki arra ad lehetőséget, hogy böngésző használata mellett egy egyszerű jelölőnyelvet alkalmazva dokumentumokat lehessen közösen létrehozni.
A "wiki wiki" hawaii nyelven azt jelenti, hogy "villámgyors", így utal az így szerkeszthető és frissíthető oldalak fejlesztésének a sebességére. Általában véve a
módosítások elfogadása előtt nem kerül sor azok felülvizsgálatára, és a
legtöbb wiki bárki számára, de legalábbis a wikiszerverhez hozzáférő személyek
számára elérhető.
A Moodle wiki moduljával a résztvevők a tartalom hozzáadása, bővítése vagy
módosítása céljából együtt munkálkodnak az internetes oldalakon. A régebbi
változatokat a rendszer sosem törli, és mindig visszaállíthatók.
Ez a modul az Erfurt Wiki változaton alapszik.